Jan Sørensen, 11. Kandidat Partiet Sentrum Kristiansand, Kristiansand

Partiet Sentrum har kampen mot utenforskap som sin sak nr. 1. I denne kampen trenger vi også å ha et fokus på digitalt utenforskap.

En beregning viser at bare her i Kristiansand er det mer enn 10.000 personer over 50 år som er i denne gruppen og opplever å møte på store barrierer i det vi kaller «Den Digitale Hverdag». Det er viktig å forstå at det som for mange er helt dagligdags og naturlig er utenfor rekkevidde for andre.

Det er enkelt å nevne eksempler på hva som kan være unødvendig vanskelig;

· Kontakt med fastlegen din via «Helse-Norge»

· Kontakt med NAV

· Kontakt med banken din som nå bare er på nett

· Å manøvrere rundt i offentlige etaters nettsider, som kommune, skatteetaten etc.

· Billettbestilling over nett til sosiale arrangement, som konserter og kino

· Betalingsapper og BankID

· Bruk av smarttelefon, PC eller nettbrett eller den lille enkle terminalen på bussen

Listen er lang, men slett ikke utfyllende, og det er lett å forstå at når man ikke mestrer selv disse vanligste tingene som nevnt her, føler man seg utenfor, og man kan tenke at ens deltakelse i samfunnet ikke er viktig nok til at man tilrettelegger også for gruppen man selv tilhører.

Det er lett å bortforklare manglende tilpasning til teknologisk utvikling med at folk ikke liker endringer, men mange forstår nok rett og slett ikke bruken, og de er redde for å gjøre feil.

Hvis vi ønsker å begrense digitalt utenforskap, må vi som et minimum designe programmene og appene slik at alle kan forstå hvordan de skal brukes, og kan oppleve dem som en faktisk forbedring for egen hverdag. For forbedring og utvikling av disse mener Partiet Sentrum at vi må ha brede, sammensatte testpanel av brukere, ikke bare bestående av unge mennesker som har en helt annen tilnærming til det digitale, men også med uerfarne og eldre brukere.

Og, for å senke terskelen ytterligere, ønsker vi et mye mer tilgjengelig tilbud om digital opplæring til de eldre som føler seg utenfor og hjelpeløse i den digitale verden. Gjennom de siste 4 årene har det vært igangsatt og gjennomført mange forskjellige opplæringsmodeller her i Kristiansand. Frivillige organisasjoner, som Røde Kors, Pensjonistforbundet, Seniornett m.fl. har vært pådrivere. Også på biblioteket har de hatt kurstilbud og hjelp av forskjellige slag.

Basert på det vi vet om behov og nytte, vil en modell med Besøkstjeneste med IT-support være løsningen. Her ser jeg for meg en gruppe frivillige som rykker ut etter behov. Det mest praktiske er hos den trengende. Dette også fordi noen sitter med stasjonære maskiner med problemer. Det er også nettverksproblemer og problemer med skriver som går igjen. Etter erfaring med mer enn 15 år med denne tjenesten er det dette som fungerer mest effektivt. De som blir med på dette prosjektet, kan man se på som IT-vaktmestere. De er alle knyttet til en pool av frivillige som setter seg på «vakt» når de selv ønsker og kan rykke ut til trengende og hjelpe til med hjemme-support.

Mange partier har kampen mot utenforskap med i sine program. Vi må ikke glemme at mange opplever utenforskap også i den digitale verden. Partiet Sentrum Kristiansand har programfestet gratis opplæring i grunnleggende digital kompetanse og mulighet for fysiske møter for å få utført digitale tjenester.

5. september 2023

Artikler i samme kategori:

Vi har ikke råd til å kutte mer

Vi har ikke råd til å kutte mer

I dag, 10. oktober, er det verdensdagen for psykisk helse. Dette pleier å være en dag mange, deriblant politikere,...

kutt i habilitering

kutt i habilitering

I kjernen av Partiet Sentrum sin politikk står de menneskene som trenger et velfungerende system aller mest....

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *